تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه

تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه

ورق‌های فلزی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. از آنجایی که هر کدام از فلزات، ویژگی‌های خاصی دارند، می‌تواند در موارد متنوعی مورد استفاده قرار بگیرند. در میان محصولات فولادی می‌توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق برشی، ورق گالوانیزه، ورق تین پلیت و… اشاره کرد.

تمامی این محصولات نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت‌وساز، راه و جاده و… ایفا می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم راجع به تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه صحبت کنیم. چرا که هر کدام از آن‌ها کاربردهای بسیار مهمی در صنایع مختلف دارند. پس برای اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید.

آشنایی با ورق گالوانیزه

همگی به خوبی می‌دانیم که تنها نقطه‌ضعف فلزات، زنگ زدن آن‌ها است. یعنی فلزات مقاومی نظیر آهن و یا فولاد در برابر هرگونه شرایط نامساعد مقاومت بالایی دارند، اما زمانی که بحث زنگ‌زدگی فرا می‌رسد، همه‌چیز به طور کلی تغییر پیدا می‌کند. به خاطر اینکه تنها نقطه آسیب‌پذیر فلزات دقیقا همین اکسیداسیون یا زنگ‌زدگی است.

برای این کار یک راه بسیار مفید وجود دارد که روش گالوانیزه است. در روش گالوانیزه، ورق‌های فولادی توسط آلیاژ روی پوشش داده می‌شوند. بدین شکل که ورق‌های فولادی داخل یک مخزن پر از آلیاژ روی غوطه‌ور شده، پوشش کاملا مقاومی پیدا می‌‌کنند.

معمولا به این مخزن حمام روی گفته می‌شود. چرا که آلیاژ روی در این مخزن به صورت مذاب درآمده تا ورق‌های فولادی بتوانند به راحتی روی آن بچسبند. در چنین شرایطی، یک پوشش کاملا مقاوم از جنس روی، در ورق‌ فولادی ایجاد می‌شود که مانع از زنگ‌زدگی و یا خوردگی آن می‌شود.

این فرایند گالوانیزاسیون نام دارد، یعنی فرایندی که در آن آلیاژ روی به عنوان یک پوشش عالی برای ورق‌ فولادی عمل کرده تا مانع از آسیب رسیدن به ورق فلزی شود. از ورق گالوانیزه معمولا در شرایطی که رطوبت و یا درصد زنگ‌زدگی بالا است، به وفور استفاده می‌شود.

گالوانیزاسیون
گالوانیزاسیون

آشنایی با ورق قلع اندود یا تین پلیت

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، بحث کاربرد مختلف در صنایع، باعث شده تا امروزه شاهد وجود تنوع محصولات فلزی باشیم. چرا که برای هر کاربردی در صنایع مختلف، نیاز به ورق‌های فلزی متفاوتی وجود دارد. در مورد ورق قلع اندود هم این موضوع صدق می‌کند. چرا که از ورق قلع اندود هم در جای مناسب خودش استفاده می‌شود.

ورق قلع اندود به خاطر ضخامت بسیار نازکی که دارد، معمولا برای بسته‌بندی مواد مختلف استفاده می‌شود. چرا که هم می‌تواند کالاهای موردنظر را به خوبی نگهداری کند و هم از لحاظ ضخمانت شکل‌پذیری عالی داشته باشد. از این روی، می‌توان از ورق قلع اندود برای چنین اهدافی استفاده کرد.

ورق قلع اندود در کنسرو سازی
ورق قلع اندود در کنسرو سازی

معمولا از روش الکترووپلیت برای تولید ورق قلع اندود استفاده می‌شود. برای نازک کردن ورق قلع اندود نیاز مبرم به استفاده از غلتک‌ها وجود دارد. چرا که غلتک می‌تواند موج‌های آن را گرفته و محصول نهایی را تبدیل به یک ورق صاف و بسیار مناسب برای اهداف مختلف کند.

پس از مرحله نازک کردن ورق، حالا نوبت به زدودن آلودگی‌ها و چربی‌های موجود در روی ورق می‌رسد. برای این کار هم معمولا از شست‌وشوهای قلیایی و یا اسیدشویی روی ورق، استفاده می‌شود. پس از انجام تمامی این مراحل، محصول نهایی تبدیل به ورق قلع اندود می‌شود.

چرا نام این ورق قلع اندود است؟

شاید این موضوع برای شما هم جای سوال باشد که چرا نام این محصول قلع اندود است. چرا که تا اینجای کار، در ساخت و مرحله تولید این محصول به قلع اشاره نکردیم. اما پس از مرحله اسید شویی، این محصول توسط فرایند الکترولیز قلع اندود می‌شود.

یعنی در این روش از شمش‌های قلعی برای قلع اندود کردن ورق فلزی استفاده می‌شود. بدین شکل که شمش قلعی به عنوان آند ریخته‌گری می‌شود و ورق هم نقش کاتد را ایفا می‌کند. پس از آن ورق را مجددا شست‌وشو داده و آن را از کوره‌های القایی عبور می‌دهند تا فرایند نهایی حاصل گردد.

با افزودن روغن داس هم، معمولا مقاومت ورق را در برابر زنگ‌زدگی و… افزایش می‌دهند.

تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه

تا اینجای کار در مورد هر دو ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود اطلاعات جامعی به دست آوردیم. یعنی با کاربردها و نحوه تولید هر کدام از این ورق‌ها آشنا شدیم. این دو محصول ممکن است برخی شباهت‌هایی هم با یکدیگر داشته باشند، اما تفاوت‌هایی هم دارند که اشاره کردن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از مهم‌ترین موارد در تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه نحوه تولید آن‌ها است. چرا که تولید ورق قلع اندود از حساسیت بالاتر نسبت به ورق گالوانیزه برخوردار است. برای مثال، هنگام تولید کردن ورق گالوانیزه اگر روی آن، خط و خش جزئی وجود داشته باشد، هیچ‌گونه مشکلی در تولید پیش نیامده و به راحتی گالوانیزه می‌شود.

این در حالی است که در تولید ورق قلع اندود همه‌چیز به طور کلی فرق می‌کند. یعنی اگر روی ورق، کوچک‌ترین خط و خشی وجود داشته باشد، امکان قلع اندود کردن در آن وجود نخواهد داشت.

در بالا هم اشاره کردیم که از دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی برای صاف کردن سطح ورق استفاده می‌شود تا موج‌های آن گرفته شده و تبدیل به یک سطح کاملا صیقلی شود. به همین دلیل بحث، کیفیت ورق تولید شده برای تولید ورق قلع اندود از حساسیت بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه برخوردار است.

گالوانیزه کردن ورق فلزی
گالوانیزه کردن ورق فلزی

همین موضوع اصلی‌ترین تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه به شمار می‌آید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد دو ورق گالوانیزه و قلع اندود صحبت کردیم و کاربردهایشان را برایتان توضیح دادیم. سپس به عمده‌ترین تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه هم اشاره کردیم و در مورد آن توضیح دادیم. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب، به طور کلی با هر دو محصول و تفاوت‌هایشان آشنا شوید.

جهت کسب مشاوره و خرید محصولات قلع اندود و ورق گالوانیزه با کارشناسان حلبستان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *