ورق سرد چیست؟

ورق قلع اندود

شما هم به خوبی می‌دانید که در گذشته، اکثر صنایع مانند زمان حال پیشرفته نبودند. این موضوع به خاطر عدم استفاده از مصالح اصولی و درست در ساخت قطعات بود. بدین معنا که سطح تکنولوژی ساخت تجهیزات بسیار پایین بود و مصالحی نظیر انواع ورق‌های فلزی هم وجود نداشت. اما با روی کار آمدن آلیاژها و ورق‌های فلزی مستحکم، همه چیز به طور کلی تغییر کرد.

به این علت که اصلی‌ترین خلا در صنایع، توسط این ورق‌ها به خوبی پوشش داده شد. یکی از این محصولات ورق سرد است که در ادامه این مطلب در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تولید ورق‌های فلزی

پیش از اینکه بخواهیم در مورد ورق سرد توضیح دهیم، خالی از لطف نیست که به نحوه تولید این محصولات هم اشاره کنیم. یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید ورق‌های فولادی 2 روش نورد گرم و نورد سرد است.

معمولا در روش نورد گرم مواد اولیه به درجه حرارت بسیار بالایی رسیده و سپس ضخامت آن بسیار نازک می‌گردد. حالا در روش نورد سرد هم همان محصول داخل غلتک‌های مخصوص و تجهیزات مختلف تغییر شکل داده و تبدیل به محصول نهایی می‌گردد. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد بحث روش تولید هر ورق فولادی است. به خاطر اینکه ورق فولادی تولید شده توسط نورد گرم، ورق گرم و همچنین ورق فولادی تولید شده به روش نورد سرد هم ورق سرد نامیده می‌شود.

تولید ورق سرد حلبستان
تولید ورق سرد حلبستان

ویژگی‌ّ‌های بارز ورق سرد چیست؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ورق سرد، ظاهر براق و زیبای آن است. این موضوع به علت تغییر و تحولات این نوع ورق در روش نورد سرد است. چرا که ورق‌های تولید شده در نورد گرم، به خاطر درجه حرارت بالای کوره‌ّهای مذاب نسبتا تیره هستند.

ورق سیاه یکی از نمونه‌های بارزی است که توسط نورد گرم تولید شده است. حالا در روش نورد سرد تغییر و تحولات کلی بر روی ورق فولادی ایجاد شده و همین موضوع باعث جذاب‌تر شدن ظاهرشان می‌گردد. البته ابعاد و اندازه ورق فلزی هم، در روش نورد سرد تغییر کرده و مطابق با نیاز صنایع تنظیم می‌شود.

بیشتر بخوانید : ورق قلع اندود چیست؟

کاربرد ورق سرد چیست؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، این ورق ظاهر براق‌تری نسبت به ورق سیاه و تمام محصولاتی که به روش نورد گرم تولید‌ شده‌اند، دارد. از طرفی دیگر، ضخامت ورق سرد هم در طی فرایند نورد سرد، نازک‌تر می‌شود. به همین دلیل، صنایع مختلف از این ورق، استفاده‌های زیادی می‌کنند.

برای مثال، می‌توان به صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و… اشاره کرد که از این ورق به خاطر ظاهر براق آن استفاده می‌کنند. به خاطر این که ورق سرد، هم استحکام لازم را برای استفاده در چنین مواردی دارد و هم از لحاظ ظاهری بسیار مناسب صنایع فوق‌الذکر است.

مزایای استفاده از ورق سرد چیست؟

جالب است بدانید ورق‌های گالوانیزه و ورق روغنی هر دو از این محصول ساخته می‌شوند. این محصولات به خاطر پوشش مقاومی که دارند، ضدزنگ هستند. از طرفی دیگر، ورق سرد در برابر فشار و وزن بالا، مقاومت خیره‌کننده‌ای دارد. به همین دلیل، از این محصول در ساخت برخی مصالح ساختمانی استفاده می‌گردد.

از این رو، مهندسان و تمام فعالان حوزه ساختمان‌سازی، نیاز مبرمی به این ورق دارند تا بتوانند نیازهای ضروری‌شان را تامین کنند. از طرفی دیگر، رنگ‌پذیری ورق سرد بسیار عالی بوده و همین موضوع باعث شده تا تنوع بیشتری را از لحاظ رنگ، در محصولات ورق سرد شاهد باشیم.

چنین موردی باعث می‌شود تا در صنایع لوازم خانگی، استفاده‌های زیادی از این ورق شود.

ابعاد ورق سرد چقدر است؟

ابعاد و اندازه در تمام ورق‌های فلزی، از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تمام لوازم، قطعات و محصولات تولید شده، از این ابعاد تبعیت می‌کنند. در واقع تمام ورق‌های فلزی بر اساس یک استاندارد مشخص و معین، تولید می‌شوند. در غیر این صورت، ورق‌های فلزی مجوز لازم برای استفاده در تولید قطعات را دریافت نخواهند کرد.

ابعاد ورق سرد
ابعاد ورق سرد

به همین دلیل، می‌توانیم در ورق سرد هم شاهد ابعاد و اندازه‌های کاملا مشخصی باشیم. شاید برخی محصولات ابعاد متفاوتی داشته باشند، اما همگی آن‌ها در یک دسته‌بندی مشخص از لحاظ استاندارد قرار دارند. برای مثال، می‌توان ورق‌ گالوانیزه و ورق روغنی را در عرض بین 100 تا 125 سانتی‌متر و ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌متر در بازار پیدا کرد.

دسته‌بندی انواع ورق سرد

تا اینجا در مورد تنوع محصولات ورق سرد خواندیم و در مورد ابعاد مختلف آن‌ها توضیح دادیم. همین امر باعث می‌شود تا در ورق سرد، شاهد محصولات متنوعی باشیم. به همین دلیل، این ورق می‌تواند به چند محصول مختلف با ویژگی‌های متفاوت دسته‌بندی شود.

هر کدام از این محصولات می‌توانند به نوبه خود، کاربردهای کاملا مجزای در صنایع مختلف داشته باشند. در اینجا می‌توان به سه محصول متفاوت اشاره کرد که همگی از این نوع ورق تولید می‌شود. این سه محصول به شرح ذیل هستند:

  1. ورق معمولی (ST12)
  2. ورق کشش (ST13)
  3. ورق فوق کشش (ST14)

کلام آخر

ما در این مقاله ورق سرد را به طور کلی برایتان معرفی کرده و شما را با مزایا، کاربردها و انواعشان آشنا کردیم. امروزه از این ورق استفاده‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف می‌شود.

اکثر صنایع، نیاز بسیار مبرمی به این ورق برای تولیداتشان دارند. با استفاده از ورق‌ سرد، محصولات دیگری نظیر ورق گالوانیزه، ورق روغنی و… به وجود می‌آید که کاربردهای زیادی دارند. همین موضوع هم باعث شده تا این ورق به عنوان یک مصالح پایه‌ای برای تولید سایر قطعات شناخته شود.

در نتیجه، این محصول می‌تواند اهمیت بسزایی در دنیای پیرامونمان داشته باشد. با مطالعه این مقاله، به طور کامل با مزایا و کاربردهای ورق سرد آشنا خواهید شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *